PITKÄÄN TOIMINEELLA FIRMALLA ON PITKÄ HISTORIA JOKA KERROTAAN TÄSSÄ MAHDOLLISIMMAN LYHYESTI. 

Teollisuustikkaamosta brodeerausfirmaksi 1979-1998

Suonenjoelle vuonna 1979 perustettu Tikki-Miettinen toimi 20 vuotta pääosin teollisuusyrityksenä. Metritavarana valmistettuja tikkikankaita toimitettiin ympäri Suomen niin suurille kuin pienille vaatevalmistajille ja tukkukaupalle, mm. kaikkiin Suomen Anttiloihin. Tavaraa ajettiin myös omalla kalustolla Kuusamoa ja Turkua myöten. Keltainen Scania tuli nykyiselle yrittäjälle tutuksi työkaluksi 80/90 -lukujen taitteessa. Myös kovaan työntekoon tottuminen ja tiukkojenkin aikojen sietäminen jalostui noina vuosina. Hallia laajennettiin 80-luvun puolivälissä 3000 m2 kokoiseksi ja messuillakin käytiin mm. Vatevassa. Liikevaihto kasvoi mukavasti ja oli suurimmillaan 6 miljoonaa markkaa 1986.

Vaatetusteollisuuden suuri murros alkoi 90-luvun laman myötä jolloin alan tuotantoa alkoi nopeasti siirtyä mm. Portugaliin ja Viroon. Lisäksi vähittäiskaupan ja kuluttajien ostotapojen muutos alkoi suosia pidemmälle valmistettuja lopputuotteita metritavaran sijaan. Asiakaskunnan ja alan teollisuuden hiljalleen supistuessa myös sukupolvenvaihdos alkoi olla yrityksessämme ajankohtainen ja vaatetusalan varaan laskeminen arvelutti.

Vuonna 1988 hankittu ensimmäinen brodeerauskone toi meille uutta asiakaskuntaa ja uudentyyppistä toimintaa. Muutaman suuren teollisuusasiakkaan rinnalle saimme urheiluseuroja, liikelahjayrityksiä ja ylipäätään eri alojen yrityksiä asiakkaaksi. Keskittyminen brodeeraukseen ja siihen liittyvien tuotteiden jälleenmyyntiin nähtiin oikeana suuntana ja päätimme tikkaustoiminnan myymisestä ja yhtiön Kuopioon muutosta jonne meille valmistui uudet tilat 1999. Suonenjoen halli myytiin. Sukupolvenvaihdoksen saimme valmiiksi 2004 jolloin Kaukon tilalle yrittäjäksi tuli Petri.

Uuden hallin alkuvuodet: brodeerauksia & lippiksiä 1999-2009

Uusi Kuopion halli suunniteltiin brodeeraustuotantoon jota teimmekin paljon 1999-2009. Kahdessa vuorossa neljällä brodeerauskoneella vuosituotanto ylsi parhaimmillaan 100.000 kappaleeseen. Brodeerasimme paljon mm. Dimexille ja isoille liikelahjayrityksille. Liikevaihdosta alihankinta toi Kuopion alkuvuosina edelleen leijonanosan. Oma tuotevalikoima oli alkuun varsin simppeli: sarja erilaisia lippiksiä, mm. kotimaista hirvilippistä myytiin mukavasti.

Toimialan murros: alihankinnan haasteet 2008-2009

Finanssikriisin iskiessä 2008-2009 monen asiakkaan liikevaihto sakkasi jopa 30-50% ja moni meni myös nurin jättäen luottotappioita jälkeensä. Tilanne heijastui väkisinkin myös oman alan tuotteiden kysyntään ja yleiseen fiilikseen negatiivisesti. Kysynnän heiketessä tuotantoväkemme kannalta ajoitus oli onneksi hyvä, eläköitymisten ansiosta ketään ei tarvinnut irtisanoa. Oli kuitenkin selvää, että alihankinnan ja "pelkän brodeerauksen" myymisen aikakausi oli osaltamme lopullisesti ohi. Lyhentyneet toimitusaikavaatimukset, tilausten ennakoimattomuus, pienemmät sarjat, kustannusten nousu ja alempien hintojen vaatimus oli mahdoton yhtälö. Yksinkertaisellakin matematiikalla 2-3 euron palvelun myyminen edellyttää suuria sarjoja. Jos asiakas tarvitsi 12:een omaan lippikseen brodeerauksen, tehtiin reilun kolmenkympin kaupat. Tämä tie jätettiin toisten kuljettavaksi.

B2B Store verkkokauppa 2012-2017

B2B Storeksi ristittyä verkkokauppaa ylläpidimme 2012-2017. Verkkokaupalla haluttiin tarjota tilausmahdollisuus suoraan netistä. Lisäksi koko yhtiöön haettiin uutta nostetta ja pöhinää. B2B Storen ulkoasuun, graafisen ilmeeseen, markkinointiin ja navigointiin sivuilla panostettiin. Tavoitimmekin uusia asiakkuuksia ympäri Suomen. 

Suurimmaksi haasteeksi ja syyksi ylläpidon lopettamiseen osoittautui järjestelmän taipumattomuus oman alan erikoispiirteisiin, logomerkkauksiin eri tekniikoilla, eri väreillä, eri tilausmäärillä, toimitusaikojen vaihteluilla jne. Yksinkertaiseltakin tuntuvassa tilauksessa muuttujia on yllättävän paljon ja tilaukset piti käytännössä hoitaa manuaalisesti. Tämän takia kaupan toiminta muutettiin loppuvaiheessa tarjouspyyntöpohjaiseksi.

Yleisimmät ja järkevän hintaiset valmiit verkkokauppa-alustat ovat edelleen rakennettu kuluttajamyyntiin ja yksittäisten tuotteiden tilaamiseen. 2017 päätimme pistää B2B Storen pöytälaatikkoon ja palata perinteisiin nettisivuihin. B2B Store saattaa tehdä vielä paluun jos sopiva alusta jonain päivänä tulee vastaan.

Täyden valikoiman taloksi 2012-2019

Maailman muuttuessa muutuimme mukana. Nykyinen Tikki-Miettinen toimittaa luotettavasti kaikki yritystoimintaan liittyvät tekstiilit ja promotuotteet. Tuotevalikoimamme lähtee perus promotuotteista päättyen teknisiin työvaatteisiin. Toimintatavat ovat kehittyneet ja nykyisin toimimme hybridimallilla: toimitamme sekä itse merkkaamiamme että tehtaan ja yhteistyökumppaneiden merkkaamia tuotteita. Olemme oppineet että kaikkea ei tarvitse tehdä itse. 

Silkkipainetuilla siirtokuvilla lämpöpainamisen aloitimme 2018. LogoDiili on uusin palvelumallimme joka mahdollistaa painetuissa vaatteissa tavallista nopeammat toimitukset esim. työvaatteissa.

Yritystekstiilit.fi LISÄSIVUSTO toukokuu 2019

Perusmallistoamme täydentävä laaja valikoima tekstiilejä, työasuja ja liikelahjoja.

Yritystekstiilit.fi verkkosivusto.